Kopi Khinzir

3 09 2010

Apa menatangnya E471 ni?

Sebelum ni aku ada pernah terdengar-dengar jugak berkenaan status halal elemen E471 ni. Ada yang kata halal tapi banyak yang kata haram.

Kalau mana yang tak tau, E471 ialah emulsifier iaitu sejenis bahan tambahan dalam makanan. Ada banyak jenis makanan yang ada E471 ni seperti aiskrim, kopi & juga kopi. Sebut pasal kopi ni la pagi semalam aku nak bersahur terpandang kopi yang aku bancuh ni ada tulis E471 pada bahan-bahan dia.

Aku terus tak jadi minum, bukak Internet, Google dulu apa yang patut.

Terus la jumpa blog saudara kita ni

“Emulsifier E471

Pernah satu ketika kita dihebohkan ada sesetengah produk makanan tidak halal kerana dikatakan mengandungi E471 yang kononya adalah bahan berasaskan khinzir.

Ingin saya betulkan disini bahawa ini adalah tidak tepat sama sekali.

Sebenarnya E471 adalah merujuk kepada bahan emulsifier makanan yang bertujuan sebagai aditif makanan, biasanya digunakan untuk makanan yang melibatkan lemak dan air contohnya ais krim, kek, coklat dan lain-lain.

Berfungsi untuk memudahkan percampuran bahan yang berasaskan minyak dan air bergabung, kalau tidak kita tak dapat makan ais krim yang sedap, Kerana nanti susu dan air berpisah, sterusnya akan menjadi “ais krim Malaysia” yang keras tu..

Sumber untuk pembuatan E471 ini sama ada tumbuhan atau haiwan. Jika tumbuhan tiada masalah..tetapi jika haiwan (tidak semestinya khinzir) perlulah dipastikan haiwan yang halal atau tidak dan disembelih atau tidak..

untuk maklumat semua, produk yang telah mendapat sijil halal Jakim (Malaysia) / Produk Malaysia adalah menggunakan E471 yang diperbuat daripada tumbuhan iaitu dari minyak kelapa sawit, oleh itu tidak perlulah kita risaukan..

Moga artikel ini dapat membantu kita membuat pilihan untuk membeli produk makanan.

Fuhhh lega, terus sambung minum kopi sambil makan kuih keria 2 ketul. Lepas tu aku dah tak boleh nak tidur, maka terpaksa lah aku datang awal ke pejabat semalam.

Ada kebaikan jugak kopi E471 ni yek!

Kredit: Halal Genius


Advertisements




Projek Bantuan Rumah

31 08 2010

Tiada apa yang yang aku mampu nak coretkan. Sekadar berkongsi cerita ceriti.

Ini cuma sebahagian dari hakikat kehidupan kita yang kadang kala tak nampak ataupun ayat sekarang ni dipanggil terlepas pandang (overlook). Kesempatan pada awal minggu kelmarin telah meyebabkan aku banyak berfikir tentang sedikit erti kehidupan.

Kebetulan aku ditugaskan untuk mencari chalon peserta bagi Program Bantuan Rumah. Program ini dikhususkan untuk warga yang dikategorikan sebagai miskin tegar. Secara kebetulan aku sememangnya telah mendapat senarai nama chalon chalon ini yang telah diperakukan oleh Jawatankuasa Focus Group Daerah. Jawatankuasa ini ditugaskan untuk mengenalpasti usuk-susuk miskin tegar yang terdapat di dalam kawasan Parlimen tersebut.

Rumah pertama yang aku singgah, ialah rumah pakcik tua ni. Keadaan rumahnya begitu uzur sekali ditambah pula dengan keadaan terbengkalai, terperusuk jauh di sebelah kebun kelapa sawit. Aku pada mulanya tidak terkejut walaupun pada butiran senarai menunjukkan pakcik ni duduk berseorangan. Sampai di depan pintu aku menyapa pakcik ni & lantas ia menjumput aku masuk ke dalam rumahnya.

Aku speechless & rasa hiba sedikit bila melihatkan keadaan rumahnya serta keadaan pakcik tersebut. Jadi serba sedikit aku cuba bertanya latar belakang pakcik tersebut.

“Pakcik duduk kat rumah ni sorang-sorang je ke?”

Dia mengangguk

“Anak-anak pakcik ada mana?”

“Anak-anak semua dah kahwin, tinggal jauh dari sini, ada yang duk di KL”

Aku stop bertanya. Terus aku isikan borang untuk pakcik tu sambil meminta kad pengenalan untuk aku isikan butirannya. Dengan kederat seperti orang sakit, dia cuba mencari-cari kad pengenalan beliau. Aku perhatikan dia seolah-olah menghabiskan masanya sepanjang hari di atas kerusi malas. Tidak banyak bergerak.

Satu persatu bekas tupperware kecik dibukak untuk mencari IC nya yang entah di mana letaknya itu. Sambil menyelak-nyelak kertas yang aku lihat segala macam kertas kecil, ada sim kad, catatan-catatan tapi kebanyakannya yang aku nampak cuma cebisan kertas yang sepatutnya harus dibuang je. Usaha mengesan IC dia gagal, sebab dia sendiri pun lupa dia letak kat mana.

Aku kata takpe lah. Takde IC pun takpe sebab aku dah ada no IC dia, cuma kalau boleh aku mahukan salinannya saja. Tapi kalau dah takde nak buat macham mana ye tak. Selepas itu aku mintak izin untuk mengambil gambar di dalam rumahnya di mana projek baikpulih akan dibuat. Sambil-sambil tu mata aku pun liar memerhatikan keadaan rumahnya itu. Memang tak terurus.

“Pakcik memang duduk sini je ke? Ada buat kerja?”

Dia menggelengkan kepala

“Habis tu pakcik makan macham mana?”

“Tiap-tiap bulan Jabatan Kebajikan ada datang kasi sumbangan”

“Saya tengok pakcik tak banyak bergerak sangat, pakcik tak sihat ke?”

“8 tahun dulu pakcik kena stroke, sampai sekarang ni susah dah nak bergerak”

“Makanan macham mana?”

“Biasa pakcik kirim mintak tolong jiran sebelah yang belikan”

Dalam hati aku kata, melihatkan keadaan dia yang macham ni, mana mampu dia nak masak sendiri pun walaupun rumahnya ada la dapur kecik. Itupun dah berkarat sebab dah lama tak guna.

Selesai aku ambik gambar, aku mintak diri untuk melihat-lihat keadaan sekeliling. Sambil tu aku cuba borak-borak dengan jiran sebelahnya yang kebetulan rumahnya hanya lebih kurang 30m dari rumah pakcik tersebut. Dari apa maklumat yang aku dapat, pakcik ni dulu memang berkahwin, ada isteri 2 & punyai ramai anak. Namun kedua-dua isteri dah berpisah. Sekarang dia cuma tinggal sebatang kara & mengharapkan belas ehsan dari Jabatan Kebajikan untuk meneruskan hidup.

Tinggal keseorang di rumah & tak banyak bergerak atau melakukan aktiviti kerana kesan penyakit stroke yang dialaminya dulu. Cuma sekali sekala dia keluar rumah menaiki basikal roda 3 yang aku nampak di dalam rumah tersebut.

Dalam hati aku terdetik, mana lah pergi nya anak-anak pakcik ni kan. Walaupun anaknya ramai takkan la sampai hati mereka meninggalkan ayah mereka hidup sebatang kara. Walau buruk macham mana pun ayah kita, sampai bila-bila pun dia tetap ayah kita. Itu hakikat. Kalau takde ayah kita mungkin kita pun tak dilahirkan jugak kat dunia ni.

Mungkin benar kata orang, mak ayah boleh jaga anak 10 orang dengan baik, tapi anak 10 orang belum tentu dapat jaga mak ayah sebaiknya.

Apa-apa pun kita sama-sama ambik iktibar & jaga lah anak & ibu bapa kita sebaiknya. Kerana hidup ini umpama putaran roda. Mungkin apa yang kita lakukan pada hari ni akan kena balik pada diri kita. Tuhan itu Maha Adil kan

Mungkin kita rasa kadang kala kehidupan kita ni selalu dirundung masalah, tapi hakikatnya ada lagi orang yang lebih susah daripada kita. Selalu lah bersyukur dengan apa yang kita ada kerana bersyukur itu akan membuatkan kita lebih menghargai kehidupan ini.ย  ๐Ÿ™‚

p.s: Aku rasa mesti anak-anak dia tak tengok iklan Petronas masa hari raya kot





The Golf Balls & The Sand In Your Life

7 12 2009


The Mayonnaise Jar

When things in your life seem, almost too much to handle,
When 24 Hours in a day is not enough,
Remember the mayonnaise jar and 2 cups of coffee.

A professor stood before his philosophy class
And had some items in front of him.
When the class began, wordlessly,
He picked up a very large and empty mayonnaise jar
and proceeded to fill it with golf balls.

He then asked the students, if the jar was full.
They agreed that it was.

The professor then picked up a box of pebbles and poured
them into the jar. He shook the jar lightly.
The pebbles rolled into the open Areas between the golf balls.

He then asked the students again if the jar was full. They agreed it was.

The professor next picked up a box of sand and poured it into the jar.
Of course, the sand filled up everything else.
He asked once more if the jar was full. The students responded with a unanimous ‘yes.’

The professor then produced two cups of coffee from under the table and poured the entire contents into the jar, effectively
filling the empty space between the sand. The students laughed.

‘Now,’ said the professor, as the laughter subsided,
‘I want you to recognize that this jar represents your life.
The golf balls are the important things – family,
children, health, Friends, and Favorite passions
Things that if everything else was lost and only they remained, Your life would still be full..

The pebbles are the other things that matter like your job, house, and car.

The sand is everything else –The small stuff.

‘If you put the sand into the jar first,’ He continued,
‘there is no room for the pebbles or the golf balls.
The same goes for life.

If you spend all your time and energy on the small stuff,
You will never have room for the things that are important to you.

So…

Pay attention to the things that are critical to your happiness.
Play With your children.
Take time to get medical checkups.
Take your partner out to dinner.

There will always be time to clean the house and fix the disposal.

‘Take care of the golf balls first —
The things that really matter.
Set your priorities. The rest is just sand.’

One of the students raised her hand and inquired what the coffee represented.

The professor smiled..
‘I’m glad you asked’.

It just goes to show you that no matter how full your life may seem,
there’s always room for a couple of cups of coffee with a friend.’

Please share this with other “Golf Balls”
I just did……

*kopipasta dari emel





Di Sebalik Tabir: Nur Atira

3 12 2009

Tujuan aku menulis cerita ni hanyalah sekadar untuk berkongsi bersama. Selain menginsafi diri untuk seketika bagi diri kita ni yang kadang-kadang terleka & alpa ๐Ÿ™‚

Kalau mana yang dah maklum, sehari sebelum umat Islam Malaysia menyambut Aidiladha, akhbar Sinar Harian edisi Selangor / KL ada memuatkan artikel berkenaan kehidupan anak yatim piatu yang bertambah baik setelah hebahan tentangnya dibuat.

Artikel berkenaan ada la jugak gambar aku di atas penglibatan company aku dalam program khidmat kemasyarakatan untuk penduduk setempat. Dalam konteks aku ini, penglibatan aku hanyalah di kawasan Sungai Besar / Sabak Bernam sahaja.

Kalau nak tengok ada di SINI. Aku tak sempat lagi nak scan keratan akhbar tersebut.

Di sini aku ceritakan sedikit latarbelakang anak yatim piatu tersebut. Keluarga tersebut terdiri daripada 5 orang adik-beradik. Cuma artikel tersebut memberi penekanan kepada anak perempuan dalam keluarga tersebut yang bernama Nur Atira. Nur Atira ni baru berumur 18 tahun. Terpaksa mengorbankan persekolahannya kerana nak menjaga adik-adiknya yang masih kecil setelah kematian ibu bapa mereka.

Untuk pengetahuan, adik-adik beliau yang masih kecil itu cuma adik beradik tiri yang berlainan bapa. Betapa prihatin dan kasihnya seorang kakak yang sanggup berkorban persekolahannya demi nak menjaga adik walaupun berlainan bapa.

Abangnya yang sulung bersekolah tingkatan 6 di Bagan Datok dan tinggal di asrama. Jadi segala bebanan serta tanggungan berada di bahu Nur Atira.

Pertama sekali aku meninjau rumahnya, keadaan rumahnya ok saja. Nak dikatakan teruk & daif pun tidak juga. Cuma bahagian dinding saja ada yang dah reput sedikit. Keadaan dalam rumah kemas & bersapu bersih. Aku impress la jugak sebab pada pengalaman aku, aku pernah pergi ke rumah yang keadaan nya lagi teruk daripada ini. Berbanding dengan rumah yang lain, keadaan rumah Nur Atira ni lebih terurus.

Cuma masalahnya di sini setelah ketiadaan ibu & bapanya, mereka kehilangan tonggak keluarga. Yang ada pun cuma atuk & nenek yang sudah uzur.

Setelah tinjauan dibuat, kami memutuskan untuk menghulur sedikit pertolongan sekadar apa yang termampu & termaktub dalam polisi syarikat kami. Maka diputuskan untuk dilakukan kerja-kerja pembaikan kepada rumah tempat berteduh bagi keluarga tersebut.

Tampal dinding

Kerja-kerja pun dimulakan setelah pesanan barang-barang sampai. Melibatkan tenaga kerja yang terdiri daripada pelatih-pelatih pusat latihan aku. Manakala mastermindnya pula ialah Encik Masri yang berpengalaman sebagai tukang rumah.

Langit membiru. Ironik

Yang biru itu adalah langit-langit yang dijahit sendiri oleh arwah ibu mereka. Baru aku tau bahawa arwah ibu mereka ni sangat handy orangnya. Boleh menjahit, bertukang kayu serta boleh membaiki barangan elektronik. Aku dimaklumkan bahawa bahagian depan rumah tersebut ditukang sendiri oleh arwah ibu mereka. Selain itu, arwah juga membuat kerja-kerja sampingan seperti memungut buah sawit. Kagum aku dengan semangat yang ditunjukkan oleh arwah ibu mereka demi nak mencari sesuap nasi.

Undercoating dalam proses

Segala perbelanjaan makan & minum petugas adalah ditanggung beres. Selama 3 minggu kerja-kerja dijalankan di rumah tersebut, Nur Atira terpaksa bermalam di rumah makciknya. Maklum la, rumah dah takde dinding nak tidur macam mana kan? Lagipun lantai rumah dah habis kotor masa kerja-kerja pemunggahan barang.

Dinding luar. Siap!

Bila kerja-kerja dah mencapai 90%, aku pun cuba la menghubungi reporter Sinar Harian supaya kerja khidmat masyarakat ini mendapat liputan serba sedikit. Bukan untuk aku, cuma nak bagi company aku dikenali lagi. Seterusnya dapat lah sedikit mileage untuk bersaing dengan lambakan institusi kemahiran yang lain. Macam-macam ada kat sini, dari Politeknik hingga lah ke Kolej Komuniti. Jadi kalau tak dikenali ramai, amat susah nak survive di kemudian hari.

Dinding sebelum undercoating

Maka setelah ditemubual secara ringkas, ambik gambar lebih kurang. Sehari sebelum raya, artikel berkaitan diterbitkan. Terima Kasih kepada Cik Normi atas kerjasama beliau memberikan liputan. Sebelum ni pun kisah Nur Atira ini pun pernah dipaparkan dalam Bersamamu TV3 bersama-sama dengan kehadiran Ahli Parlimen Sungai Besar iaitu Puan Noriah Kasnon merangkap Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau & Air.

Harapan aku semoga kerja-kerja yang tak seberapa ni dapat lah memberikan sesuatu kepada keluarga tersebut. Di samping itu dapat la sedikit menyedarkan diri kita yang sering leka ni. Maklum la dengan wang ringgit & kesenangan yang kita ada, kita cepat lupa. Ada lagi orang yang hidupnya lagi susah daripada kita. ๐Ÿ˜‰





Kenapa Aku Sibuk Sangat Ni?

16 10 2009

Aku pun tak paham kenapa dah lama aku tak kemaskini blog ni.

Masa aku sekarang banyak dihabiskan dengan aktiviti lain. Kesian blog aku ni.

Aku sekarang banyak menumpukan kepada aktiviti Photoshop, sembang-sembang serta mendengar muzik

Tiada idea lagi untuk mencoret seperti masa-masa seblum ini.

Adakah ini petandanya aku sudah semakin tua, di mana blog sudah tidak lagi relevan dan bertoleransi terhadap diri aku?

Tunggu dan lihat saja lah ๐Ÿ˜†





Carian Paling Top ~ Nasha Aziz

1 09 2009

stat

Bersempena ulangtahun pertama blog aku ni, aku ingin berkongsi paparan statistik yang dicatatkan oleh WordPress

Statistik di atas adalah merupakan carian paling top ‘all time’ yang menjurus kepada blog ini. Maknanya bila korang taip je “Nasha Aziz” kat Google dan mana-mana enjin carian serta klik Search!, berkemungkinan korang akan terdampar di blog aku.

Memandangkan Nasha Aziz adalah seorang model dan pelakon yang popular. Tapi aku tak menjangkakan bahawa Nasha Aziz masih lagi popular dengan saingan serta lambakan artis-artis mi segera. Gosip tentang beliau pun dah lama tak kedengaran. Mungkin populariti kontroversi kamera hendap masih lagi menghantui peminat serta penggemar Nasha Aziz

Harus diingatkan sekali lagi bahawa aku tak pernah mencoret entri berkenaan Nasha Aziz. Aku memang lah kenal sangat-sangat dengan Nasha Aziz tu cuma dia je la tak kenal akan aku ni.

Entri asal yang aku coretkan di sini ialah berkenaan seorang forumer yang menggunakan nick Nasha Ajis. Disamping itu meletakkan gambar aktres Nasha Aziz memakai pakaian see thru (wow!) sebagai penghias coretan tersebut. Aku cuma difahamkan beliau adalah peminat Nasha Aziz. Tetapi baru-baru ni aku mendengar khabar-khabar angin bahawa beliau telah beralih selera kepada Fasha Sandha pula.

Mana tahu mungkin selepas ni beliau akan menukar nick nya kepada Fasha Sendut pula.

Kalau tukar nick kali ni mungkin aku akan mencoretkan entri berkaitan dengan Fasha pula. Baru lah kita dapat lihat samada Fasha Sandha lebih top atau tidak daripada Nasha Aziz.

Namun aku yakin carian berkenaan Nasha Aziz takkan berhenti setakat ini saja. Statistik menunjukkan setiap hari ada je carian tentang Nasha Aziz akan terpesong ke blog aku ni.

Jadi kesimpulannya, Nasha Aziz masih lagi relevan :mrgreen:

p.s: tadi aku tengok kat suratkhabar iklan Astro Megadrama, ada Nasha Aziz berlakon. Sayangnya aku tak langgan Ass-tro lagi





Fakta & Auta: Part 3

26 08 2009

steak1Sekadar gambar hiasan

1. Kondominium tidak ada kena mengena dengan kondom. Tetapi di kondominium kita boleh dapat banyak kondom terpakai.

2. Aurat dan urat adalah dua benda yang berbeza. Namun begitu, apabila melihat perempuan yang mendedahkan aurat, urat lelaki akan krem di sesetengah kawasan.

3. Kuih Tat enak di makan. Tapi apabila kita makan lapan keping kuih tat, kita mungkin dituduh mencarut. Kalau tak percaya,cuba kira satu tat, dua tat, tiga tat, sampai lapan.

4. Laksamana adalah jawatan besar di dalam kesultanan Melayu Melaka. “Laksa kedah” pula adalah contoh jawapan kalau orang tanya kita “laksa mana ni?”

5. Barbeque adalah makanan yang enak. Namun begitu ‘babi queue’ haram dimakan oleh orang Islam.

6. Sesetengah orang memanggil cili sebagai cabai. Tapi kalau mulut nak kena cabai, cuba la cakap ‘cibai’ kat depan orang tua-tua.

7. Membuat tahu sumbat sungguh meletihkan. Lebih letih lagi kalau orang lain hanya tahu nak sumbat je tahu sumbat dalam mulut.

8. Si Bohsia dan Bojan dipandang hina oleh masyarakat. Namun begitu si Boroi yang makan duit rakyat mendapat sanjungan.

9. Bermain bola keranjang memang meletihkan. Bermain di ranjang juga boleh meletihkan.

10. Allahyarham P.Ramlee tak pernah dapat Lesen P sebab baru diperkenalkan. Penyanyi pop yeh yeh L.Ramli mungkin pernah dapat lesen L. Tapi Allahyarham A.Ramlie tak pernah dapat lesen A sebab tak ada.

11. Ramai orang lelaki takut kalau-kalau mati pucuk. Tapi tak takut kalau-kalau mati esok. (Mesej berunsur dakwah bersempena bulan Ramadhan Al-Mubarak)

ice creamSekadar gambar selingan








%d bloggers like this: