Volley Molly Ball

18 03 2009

iron-ladiesIngat lagi siri Moero Attack waktu petang masa kecik-kecik dulu? Dan jugak filem The Iron Ladies yang kelakar nak mampus walaupun aku tak paham apa dia cakap.

Kali ini aku nak coretkan kisah aku menjadi pemain bola tampar sekolah pulak. Ramai yang sedia maklum rasanya kebiasaan suka bola tampar ni di dominasi oleh kaum Cina. Tapi disebabkan sekolah aku tak ramai pelajar Cina (budak Cina yang ada pun tak aktif sukan), maka bola tampar di sekolah aku hanya di dominasi oleh pelajar Melayu yang 99% dari ahli pasukannya tinggal di asrama.

Aku pun salah sorang daripada pelajar yang tinggal di asrama. Memang rutin setiap petang lepas habis prep dan minum petang, sukan budak-budak asrama ni adalah bola tampar. Sebab court sebelah bangunan hostel je. Sapa yang rajin boleh lah pegi padang main bola atau yang ada raket tenis boleh lah main tenis. Maka sebab tu lah player bola tampar sekolah aku tak kira untuk bawah-15 atau bawah-18 semuanya budak hostel.

Aku mula main bola tampar pun masa aku tingkatan 2. Sebelum tu aku berjinak-jimak dengan sukan lain (cerita lain). Mula-mula belajar main habis rabak kepala lutut dan track suit aku. Sampai luka berdarah kepala lutut sebab jatuh atas court nak kejar bola.

Court pulak dari jenis simen yang menggerutu😥

Lama-kelamaan aku pun jadi mahir untuk bermain bola tampar. Segala asas seperti digging, spiking dan setting semua aku dah boleh buat. Tapi walaupun fizikal aku yang kurang tinggi berbanding player yang lain, tapi kelebihan aku ialah aku boleh melompat lebih tinggi dari orang lain. Sebab dulu badan aku kurus kering je. Jadi aku pun boleh spike terbang seperti orang lain jugak. Tapi sebenarnya aku selesa untuk menjadi setter saja.

Kemuncaknya adalah bila pasukan senior aku iaitu team bawah-15 menang untuk pertandingan peringkat daerah mengalahkan sekolah Cina yang memang otai dalam bola tampar.

Sapa cakap orang Melayu tak handal main bola tampar?

Cuma yang aku nampak di sini kebanyakan sekolah Melayu ni kekurangan dari segi jurulatih dan teknikal. Kalau ada lengkap semua ni aku yakin sukan-sukan lain macam bola keranjang dan ping pong pasti akan ada juara dari sekolah budak Melayu.

Setakat tu je lah kejayaan sekolah aku pun dalam arena bola tampar. Bila batch aku yang masuk team bawah-15. Pasukan jadi hancus sebab jurulatih takde. Jurulatih yang ada dulu dah pindah ke sekolah lain. Masuk pertandingan pun awal-awal dah bungkus dengan Sekolah Shing Chung (tuan rumah). Mungkin ada favouritism di situ

Kalau set bola pun asyik kena batal je macam mana?🙄

Tapi takpe lah aku ambil tu semua sebagai pengalaman. Walaupun tak menang, kami anggap ia cuma cabaran pertama sebelum masuk pertandingan lain.

Pertandingan seterusnya adalah terbuka Daerah Kuala Kangsar. Tapi waktu tu aku dah tak tinggal di hostel lagi, jadi aku dah kurang training bola tampar. Tetapi aku dipanggil menyertai team atas pengalaman aku di samping player yang sedia ada pun tak mencukupi. Macam mana nak cukup kalau asyik harap budak hostel aje.

Yang sedapnya, dalam group yang di undi tu, kami diletakkan sama dengan pasukan dari Polis.

Alamatnya “mangkor” le cakap orang Perak. Abang-abang polis ni main memang gila babi. Tak kasi chance langsung pada kami yang budak-budak bawah umur ni. Yang bestnya, time aku servis lah yang kami dapat banyak kutip mata. Padahal aku servis biasa je. Tapi akhirnya tak berguna jugak. Maka, keputusannya adalah lauk pauk dan sayur-sayuran.

Lepas tu aku terus stop main bola tampar. Hinggalah ke tahun akhir aku di universiti, aku join kelab bola tampar sekadar nak cukupkan kredit subjek ko-kurikulum. Aku join pun sebab ramai housemate aku join sama + ada beberapa awek cun yang join. Jadi, ada lah sedikit motivasi aku untuk datang main setiap petang Rabu.

Tapi yang tak bestnya, yang mengajar bola tampar tu pulak adalah senior player universiti yang hensem. Maknanya peluang untuk aku mengorat amatlah tipis. Cukup lah datang untuk digging bola lepas tu main la dalam 2-3 set.

Boleh lah untuk cuci-cuci mata yang stress lepas kuliah.😈

Setakat tu je lah coretan bola tampar. La ni mana nak main lagi. Dulu last time aku main pun masa kerja di Mersing. Main dengan staff dan student. Kat sini takde court pulak tu tambahan pulak orang zaman sekarang ni asyik main Futsal je.

Bola tampar tinggal abang-abang Polis je la yang main sampai sekarang


Actions

Information

5 responses

18 03 2009
rina

abg polisss….ahahahhhaha…
nape u xngorat nyah??kikiki
klu awak men skang, mengah x?awak kan da bulat skang..larikkkkkkkkkk

18 03 2009
duakupang

Kalau main guna net bawah-12 tahun boleh lah spike sommersault berputar😆

18 03 2009
rina

weh kato nk cito pasal badminton,tp ni cite pasal bola tampar lak…den tampar kang..keekekeek

18 03 2009
duakupang

Sabar, cerita mesti mengikut urutan masa. Lepas ni cerita sukan lain pulak
Badminton yang terakhir sekali. Hahaha!

19 03 2009
rina

gile ar..ahli sukan…

Leave a Reply

